Menu
  • Assassin’s Creed
    • Close
  • MyCreed World and Network
    • Close

Review: Assassin’s Creed film – Welkom in de Spaanse Inquisitie

Na de driedelige serie Lineage dat uitkwam in 2009, hebben fans van deze populaire game serie zich uitgelaten op social media verheugd te zijn op een Assassin’s Creed film. Een film dat het verhaal van één van de delen uit deze reeks zou vertellen. Tevergeefs, er werd aangekondigd dat het zou gaan om een losstaand verhaal, waarin we een gloednieuwe Assassin volgen in een heel ander tijdperk. Of was dit misschien toch wel een goede zet?

Game-verfilmingen doen het over het algemeen niet erg goed en roept onder fans vaak veel teleurstelling op. Toch had de meerderheid van Assassin’s Creed-fans goede hoop. Ondanks dat het een hele opgave zou worden om twee verschillende doelgroepen te plezieren, is het de makers goed gelukt. Zo is duidelijk te zien dat ze geprobeerd hebben overal rekening mee te houden en hebben hier een goed balans in weten te vinden.

Zoals fans van de game serie weten, is het verhaal van Assassin’s Creed gigantisch en zeer complex. Het was dus ook maar de vraag of de film dit goed zou weten over te brengen in 115 minuten. En ook nog eens op een manier dat het nieuwe publiek dat d.m.v. deze film geïntroduceerd wordt aan Assassin’s Creed, het ook kan volgen.

Voorbereiding en casting

Assassin's Creed film

Toch wel de meest besproken acteur van deze film, die tevens de hoofdrol speelt; Michael Fassbender. Zowel Aguilar of Nerha, de Assassin uit het verleden als Callum Lynch, de protagonist in het heden, worden gespeeld door Fassbender. Vlak na de aankondiging van de film had Fassbender in een interview verteld niet bekend te zijn met de franchise, en geeneens wist dat er spellen van waren. Hierdoor kregen veel fans twijfels over of het wel een goed idee zou zijn dat hij de hoofdrol speelt en het script zou herschrijven. Fassbender laat in deze film zien niet alleen een goede acteur te zijn, maar ook een snelle leerling. Want als hij niet zou hebben verteld de franchise niet te kennen, zou je het ook niet weten. Ook Marion Cottilard (The Dark Knight Rises, MacBeth) laat haar van haar beste kant zien als Sofia. Als dochter van Alan Rikkin (Jeremy Irons), CEO van Abstergo, introduceert zij Lynch aan de Animus, en begeleidt hem. Fans van de serie zullen de vergelijking zien tussen Sofia en Lucy Stillman uit de games.

“Ik had het nog niet gespeeld toen ik voor de film werd benaderd. Sinds ik de rol toegewezen heb gekregen heb het wel gespeeld, voornamelijk om een idee te krijgen van hoe de personage zich beweegt en neerzet. Ons streven is om iets speciaals te creëren. We geloven dat het hele concept eromheen speciaal is en dit willen wij zo goed mogelijk recht aan doen. De fans zijn erg gepassioneerd, erg specifiek en zij verwachten dat er veel detail in zit en historisch accuraat zal zijn. Wij proberen echt om dit mee te nemen en dat gevoel erin te verwerken, en ook de plezier. We werken er heel hard aan om het speciaal te maken.”
– Michael Fassbender over de film

In Abstergo komt Lynch in contact met drie andere proefpersonen die daar gevangen worden gehouden. Moussa (Michael K.Williams), Emir (Matias Varela) en Lin (Michelle H. Lin). Deze drie laten weten ook in de Animus te zijn gestopt om hun DNA terug te traceren naar een ver verleden. Ook zij, stammen net zoals Lynch af van de Assassins maar werken vooral op de achtergrond.

Special effects en CGI

Meteen valt op dat om het verschil tussen heden en verleden aan te duiden, verschillende tinten werden gebruikt. In het heden krijg je alleen te maken met lichte kleuren om het kille gevoel over te brengen. En in het verleden word je omringt door prachtige warme kleuren waardoor het iets exotisch krijgt. Dit heeft ervoor gezorgd dat je ook echt het gevoel krijgt naar een hele andere tijd en plek af te reizen. CGI is minimaal gebruikt in de film, en de meeste stunts worden door de acteurs en actrices zelf uitgevoerd. Waar we CGI hadden verwacht, werd het verbazingwekkend niet gebruikt, maar werd er een stuntman ingezet. Het gaat hier om de beroemde dodensprong “Leap of Faith” waar een Assassin bovenop een hoog gebouw staat en naar beneden springt. In de film wordt een sprong gemaakt van maar liefst 38m(!), en wat je op het scherm ziet is dus echt!

De film maakt veel gebruik van special effects tijdens Aguilar zijn tijd in Spanje. Het is precies wat je mag verwachten van een Hollywood film met de technologie van vandaag. Wanneer je de film in 3D kijkt, voelt het 3D-effect natuurlijk aan en niet overmatig of onnodig. Precies waar het voor bedoeld is.

Easter Eggs

Voor de fans van de games vallen er genoeg bekende objecten, situaties en Assassins(!) te zien. In totaal zien we maar liefst drie bekende Assassins uit de games, maar het gaat heel snel en je ziet ze maar één keer. De drie proefpersonen in Abstergo stammen af van Assassins uit de game serie. Weet jij welke?

Ook de welbekende Animus 2.0 (Baby genoemd door Rebecca Crane) komt in beeld.

• Animus 2.0 in de film
  • Animus 2.0

Wel of niet?

Assassin’s Creed the movie wordt overal goed ontvangen. Diverse media spreken al van ‘De beste game-verfilming ooit’.
De film heeft alle ingrediënten die een film hoort te hebben. Een diep maar goed te volgen verhaal, heerlijke visuals, character development. Het is voor iedereen die van actie houdt zeker een aanrader, en voor de fans een ‘must’.

Heb je de trailer nog niet gezien? Bekijk het hier:

Mandy Holderikx

Former Public Relations, Editor in Chief, blogger.