MyCreed World

Menu
  • Assassin’s Creed
    • Close
  • All Blogs
    • Close
  • MyCreed World and Network
    • Close

Ligt het heden in het verleden?! #ModernDayMatters

In 2007 kwam Ubisoft met een geheel nieuwe franchise namelijk Assassin’s Creed, welke sterke invloeden had van Prince of Persia. Assassin’s Creed bestond altijd uit drie onderdelen namelijk het heden, verleden en de toekomst. Alles was met elkaar verbonden en werd door The Animus een stuk technologie van Abstergo die was opgericht door de huidige Templar Order. In deze blog ga ik even in op #ModernDayMatters welke sinds een paar dagen hoog bovenaan staat op Twitter.

De hashtag lijkt wel een beetje ongelukkig gekozen (niet zelf bedacht) maar deze hashtag wordt nu eenmaal op Twitter gebruikt door de Assassin’s Creed Community om een punt te maken. Voor de nieuwe fans die misschien pas ingestapt zijn bij Origins laat ik even kort uitleggen wat het belang van het heden is binnen de Assassin’s Creed serie. Er is al een eeuwen oude strijdt gaande tussen de leden van The Brotherhood (Assassins) en The Order (Templars). De Templars doen er alles aan om The Apple of Eden in hun handen en macht te krijgen. Maar om deze te vinden aangezien The Brotherhood deze continue weg weet te houden van The Order zetten ze een organisatie op in het heden. Dit bedrijf heet Abstergo Entertainment en in de film zien we een andere tak namelijk Abstergo Foundation met Alan Rikkin aan het hoofd. In het eerste deel van 10 jaar geleden ontvoerde de Templars Desmond Miles die verre familie is van Altaïr één van de eerste Assassins. Desmond wordt gedwongen om mee te werken en moet in een machine liggen genaamd The Animus. Zijn DNA en alles wordt gecontroleerd en gesynchroniseerd met alles wat de Templars weten van The Brotherhood. Op deze manier gaan we terug in de tijd en kunnen we letterlijk alles zien en herbeleven wat Altaïr heeft meegemaakt. En je raad het al, langs deze weg kunnen de Templars in het heden langzaam achterhalen wie erbij betrokken zijn en uiteraard waar The Apple of Eden zich heeft verstopt.

De afgelopen jaren is dit onderdeel zwaar onderbelicht geweest en werd alles naar achteren gedrukt. Uiteindelijk komen ‘The one who came before’ in beeld met Juno etc. het verhaal werd steeds complexer en werd steeds mooier en origineler. In het eerste deel, II, Brotherhood, Revelations en in III was het allemaal nog erg goed en sterk. Echter met de komst van Black Flag kregen we te maken met een first person achtig verhaal waarbij je rondliep in het kantoor van Abstergo. Dit was wel tof gedaan, maar er was geen verhaal of personage meer. Ubisoft wilde meer dat wij als speler deze nieuwe test persoon zouden worden. Leuk, mooi maar dit werd zwaar beroerd uitgewerkt, echter er was nog iets! En zelfs Juno was nog aanwezig. Vervolgens kwam Unity en Syndicate en hier was het heden al helemaal ver te zoeken.

Nu anno 2017, tien jaar later dus kwam Ubisoft met Assassin’s Creed Origins. Dit eerste deel wat zelfs voor het origineel uit 2007 afspeelt gaat veel antwoorden geven. EN het wordt gezien als een soort van reboot / nieuwe richting van de serie. Zo ontbreken de Templars al en staat The Brotherhood nog in de kinderschoenen. Maar nu het heden?! Zou Ubisoft toch een verhaal hebben bedacht zoals dat met Desmond Miles? Ja en nee .. We maken kennis met Layla Hassan die in opdracht/contact staat met Sophia Rikkin, de dochter van Alan Rikkin. Vanuit het menu in-game kan je terug schakelen en kan je een beetje rondlopen en Bayek en Aya zien als mummy. Je kan wat informatie verzamelen en daar blijft het bij! Er keert wel een vertrouwd gezicht terug maar dit is minimaal. Met andere woorden dit onderdeel heeft van NUL toegevoegde waarde niks! Helemaal niks, Ubisoft heeft gewoonweg niet de moeite gemaakt om hier ook echt iets van te maken. Ze hadden dit beter weg kunnen laten dan het op deze manier behandelen. Je wilt immers een reboot van de serie, prima doe het dan goed en niet half bakken. Het is een beetje leuk en informatie als je net als ik fan bent van de film maar had het er niet in gezeten had ik het niet gemist.

Meer verhaal en of uitleg was immers voor de nieuwe fans ook wenselijk geweest. Want wat was dat? Opeens wakker in een rare stoel of bed? En wie was Layla nu precies? En ik ga in de Animus en dan opeens zie ik Bayek? Je mist de context en vooral de achtergrond van dit alles. Al was er een korte video geweest die kort alles zou samenvatten.

Vervolgens komt de heer Azaïzia Aymar “Assassin’s Creed Head of Content” op Twitter met de volgende berichten over dit onderwerp en ook vooral bedoeld en gericht op deze hashtag:

Aan de ene kant volg ik hem helemaal, maar aan de andere kant wordt er een vergelijking gemaakt met Marvel’s manier van het combineren van hun comics en films. Beide staan grotendeels van elkaar af of alleen gebaseerd op. Prima dit volg ik wel, ben je een comic lezer dan blijven de films altijd matig tot slecht. Ben je alleen een filmliefhebber dan mis je veel achtergrond etc. maar het is wel te volgen allemaal.

Ubisoft gaat aan de ene kant altijd enorm goed om met haar community. Als we kijken naar hoe ze hebben geluisterd naar de kritieken die we leverde bij Unity en Syndicate. Ze namen een pauze en brachten Origins uit die groter en mooier is dan ooit tevoren. Maar aan de andere kant luisteren ze totaal niet en weten ze donders goed het belang van het heden. En Abstergo, en de Animus. Want zonder dit onderdeel is Assassin’s Creed niet meer en minder dan een mooie avondturen game waar we er al zoveel van hebben. We moeten een excuus hebben om terug te gaan naar het verleden! Er moet een verhaal in het heden zijn die Assassin’s Creed, Assassin’s Creed maakt. Origins is een geweldige ‘RPG’ game geworden maar het mist wel de magie doordat we terug gaan reizen in de tijd.

Door deze Tweets wordt er wel even tegen de community, die al tien jaar deze serie steunt, flink getrapt. In mijn ogen komt het over van “we weten wel wat jullie willen, we respecteren dit ook wel maar we doen het toch niet want ……….. Marvel …..” Nee dit gaat er bij mij gewoonweg niet in. Het heden hoort gewoon een goed en gedegen verhaal te hebben. Dit hoeft niet 50 uur te duren! Maar gewoon als een soort van speelfilm tussendoor. Dat je zo nu en dan opeens wakker wordt, en in het heden iets moet doen. En natuurlijk het is het product van Ubisoft en wij hebben er niks over te zeggen. Maar als je de serie een reboot geeft, en je wilt een nieuwe richting in slaan prima doe het dan goed. Communiceer dat dit een ‘gewone RPG‘ game is geworden. Dat het heden niet meer wordt behandeld of in dit geval dat het heden via Comics beter en uitgebreider wordt behandeld. Hier en hier kan je dit bestellen of de eerste comic krijg je gratis bij editie weet ik welke.

Ubisoft haalt de woede op zijn hals van de diehard fans, op Twitter gaat het aardig door en fans schreeuwen om één ding namelijk:

Wij willen het heden terug in de toekomstige games PUNT

Kleine voetnoot, dit is een Blog, wat betekend dat ik hier namens mijzelf spreek en niet namens heel MyCreed 😉


Bronnen en meer info:

  • https://twitter.com/AymarMtl
  • https://twitter.com/search?f=tweets&vertical=default&q=%23ModernDayMatters&src=tyah
  • https://www.reddit.com/r/assassinscreed/comments/7k3rfg/why_assassins_creed_storyline_has_been_declined/
  • http://assassinscreed.wikia.com/wiki/Layla_Hassan

 

Founder and CEO of MyCreed Network/World, huge Assassin`s Creed fan and collector. Love writing blogs & articles (Dutch & English). Always long pages of text and always sharp as a eagle 😉
– Xbox One gamer | Assassin’s Creed | Abstergo | Netflix