MyCreed World

Menu
  • Assassin’s Creed
    • Close
  • All Blogs
    • Close
  • MyCreed World and Network
    • Close

Impressie van Boudewijn

Degene die mijn livestreams gekeken hebben, weten dat ik het kleine voordeel heb mogen hebben om 2 oktober al te mogen beginnen. En diegene weten ook dat ik vind dat Odyssey heel erg lijkt op zijn voorganger Origins. Des al niet te min is het een heel goed spel.

Deze keer zijn we in Griekeland, in Origins hebben we al een aantal keer met Grieken contact gehad. Nu gaan we vele jaren verder terug en leren Alexios en Kassandra kennen. In het begin kies je wie je gaat volgen en ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het ander verhaal verloopt in verhouding tot de ander. Ik koos nu voor Alexios en het lijkt dat je veel dialogen hebt waarin alleen Alexios zou kunnen voor komen. Ik zou het slecht vinden als Kassandra zomaar de plek zou kunnen in nemen van Alexios op momenten die voor hem bedoeld waren en vise versa. Assassin’s Creed was altijd heel duidelijk in de achtergronden en verloop van alle characters. Dus dit zal ik nog een keer onderzoeken.

Alexios, die ik dus koos, leeft een huurlingen leven op Kefalonia en heeft een zakelijke relatie met een ene Markos. Vanaf hier begin je dingen te ontdekken wat gebeurd op het eiland en na verloop van tijd brengt het je weg van deze plek. Tot nu toe voel ik heel erg aan dat dit verhaal toch echt om de Templars/Order zal gaan. Op dat eiland ontmoet je een shady gast waar je dan voor zou gaan werken. Hij gebruikte al eens de zin in de trant van “He has to die, he is bad voor business.” Echt iets wat alleen een Templar kan zeggen.  En hij vertelde zijn naam niet, die weet ik nu nog steeds niet. Ik ben dus benieuwd naar het verloop en daarom grijpt het verhaal me heel erg aan. Ik wil weten waar dit verhaal nu naar toe gaat.

Verder is de hele interface en manier van spelen bijna gelijkwaardig aan Origins: De map, Ikarus de valk, combat werkt praktisch het zelfde, skilltrees, de shops en upgrades en een bounty/ mercenary systeem (de vorige keer waren dat phylakes). Er zijn wel enkele dingen toegevoegd die wel gaaf zijn. Nu kan je naast het upgraden ook engraven. Met engraven kan je je gear een extra bonus geven, wat wel gaaf werkt. Ze hebben ook wat weg gelaten zoals meerdere type bogen, op zich niet heel erg voor mij persoonlijk. Maar het komt wel deels terug door middel van skills die je soortgelijke opties kan geven. Zoals het inzoomen en besturen van de pijl en meerdere pijlen tegelijk schieten. Over de skills gesproken, moet je nu sommige active skills equipen op een toets voor melee en ranged en kan die geactiveerd worden middels die shortcuts. Dat werkt wel heel fijn, zo heb ik een skill equiped waarmee ik schilden kan disarmen.

Maar ja, de grote vraag, voelt het allemaal wel als Assassin’s Creed? Waar Origins dat nog wel had op een zekere manier, raak ik het nu heel erg kwijt in Odyssey. Het is nu allemaal mythisch en magisch op een bepaalde manier, wat niet thuis hoort in Assassin’s Creed. In Origins was het soms ook al, vooral met al die wapens, zoals cursed wapens en vlammende zwaarden, vond ik al gek en niet kloppen hierin. Nu gaat het in Odyssey nog wel iets verder met een skill dat je laat teleporteren naar je target en die je instantly assassinate, die je ook nog chainen. Dat zal wel komen door die speer van Leonidas, maar dan nog. Klopt het allemaal wel? Ik weet nog te weinig om er geheel over te concluderen, maar de sfeer zit niet bij mij lekker. Het spel op zich, los gezien van Assassin’s Creed, is gaaf.

Boudewijn Jansen

Eindredacteur MyCreed