• Close
  • All Articles and Reviews
    • Close
  • MyCreed World and Network
    • Close

Dutch Comic Con Wintereditie Verslag

Dit weekend stond het station van Utrecht centraal weer vol met cosplayers en mensen die verbaasd toekeken. Het was namelijk weer de koude tijd van het jaar, winter. Een goed excuus voor de organisatie van Dutch Comic Con om een nieuwe editie te organiseren, die vorig jaar nog doorging als Dutch Xmas Con. Dit is de 2e Comic Con die in de winter wordt gehouden. Er werd door de Comic Con-gangers ook veel verwacht van deze editie, en niets is minder waar. Dutch Comic Con is dit jaar georganiseerd door Heroes, de nieuwe partner die popculture evenementen in 6 Europese landen organiseert. In 2015 begonnen ze met één evenement en 2 jaar later zijn ze uitgegroeid naar 12 evenementen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Scandinavië.

Dit keer was de ruimte van de conventie verdeeld over 4 hallen, minus de entree hal. De eerste hal die je binnen kwam nadat je je ticket hebt laten scannen is de experience hal. Hier waren stands van bijvoorbeeld Star Wars fanclubs, FOX Walking Dead en tekenaars. De grote mainstage stond ook in deze hal waar panels met bekende acteurs werden gehouden en natuurlijk de welbekende Cosplay contest. Rond 1 uur was het daarom ook heel druk rondom de mainstage.

De grootste hal van de conventie stond bomvol stands met merchandise. Je raakte er spontaan de weg kwijt, er was voor iedereen wat wils. Misschien zocht je voor accessoires voor je volgende cosplay, of nieuwe figures voor je verzameling. Wilde je een echt zwaard uittesten? Dat was in de dealerroom niet toegestaan. Maar in de hal ernaast, de entertainment hal, kon dat wel. Zwaard & Steen gaf namelijk demonstaties en cursussen in de middeleeuwse krijgskunst waar je elkaar te lijf ging met echte ijzeren zwaarden. Maar niet zonder bescherming natuurlijk. Naast de cosplay stands kon je ook kermisspellen spelen in deze hal. Voor een kleine pauze kon je terecht bij het horeca plein waar verschillende foodtrucks stonden.

Als je nog niet uitgespeeld was kon je in de hal ernaast games spelen. Er waren competities bezig tussen professionele gamers in onder anderen de spellen Overwatch, LoL of Super Smash Bros. Je kon zelf de nieuwste Nintendo games spelen of arcade en indie games spelen in de free 2 play area. Genoeg om de competitie met je vrienden aan te gaan. Het was wel jammer dat er geen Ubisoft stand aanwezig was zoals ik die op FACTS in België wel ben tegen gekomen.

Maar hier houd het niet op. Nee echt, want voor de liefhebbers waren en natuurlijk ook weer bekende acteurs aanwezig om je dag nog onvergetelijker te maken. Je kon met ze op de foto bij de photobooth of je kon hallo zeggen bij de guest square in de entertainment hal.

Wat een conventie het allerleukste maak zijn natuurlijk de cosplayers. Comic Con kan niet zonder ze en dit jaar was er weer veel te zien. Naast de unieke creaties waren er natuurlijk ook een paar cosplays die meerdere mensen aan hadden zoals Jack Frost (dat kan liggen aan het feit dat ik zelf als Jack Frost was zaterdag), verschillende Overwatch characters, Harley’s met hun Jokers en natuurlijk Deadpool. Het was wel tof om te zien hoe sommige mensen het kerst thema in hun kostuum hadden verwerkt. Sommigen hadden alleen een kerstmuts, maar anderen hadden een eigen Kerst design gemaakt van hun favoriete karakter. Men kan dan toch hun creativiteit kwijt voor een kostuum speciaal gemaakt voor de winter editie van Comic Con.

Assassin’s Creed cosplayers kwamen we ook niet te kort. We hebben van bijna iedere game wel een Assassin zien rondlopen (heel onopvallend natuurlijk in de menigte). We hebben zelfs een screen acurate Bayek cosplayer gezien. Hieronder vind je wat foto’s terug van de AC cosplayers die we hebben gespot. Deze willen wij ook allen bedanken voor het poseren!

Een AC cosplayer die minder onopvallend rondliep was een Edward Kennway cosplayer die samen met een Jack Sparrow meededen aan de Cosplay contest op zaterdag. Ze performde het liedje ‘A pirate’s life for me’ waarmee ze ook een prijs aan de haak hebben geslagen. Onze felicitaties gaan naar hun uit.

Dutch Winter Con klink nu natuurlijk heel goed georganiseerd, maar er is toch een groot verschil met vorig jaar. Het eerste grote verschil zijn de hallen die ze hebben gebruikt. Naar mijn idee hebben we vorig jaar minder hallen gebruikt, maar wel grotere hallen. De hallen van dit jaar voelde klein (op de merchandise hal na). Dat kan ook komen doordat ze de hallen voller hebben gemaakt. Er zijn aanzienlijk veel stands bijgekomen. Ook is de hele game hal nieuw. Voorheen had Dutch Comic Con alleen een game zone waar je gegarandeerd lang moest wachten om überhaupt iets te kunnen spelen. Deze hebben ze geüpgraded naar een hele hal, wat fijn is. Er is al gelijk meer mogelijkheid voor vermaak tijdens de conventie zonder lang te hoeven wachten. De mainstage hebben ze naar mijn idee heel onhandig neergezet. Hij stond namelijk vlak naast de ingang van de entertainment hal waardoor die half geblokkeerd werd tijdens de grote shows. Ook kwam er een hoop herrie van de speakers af. Er was ook weinig Kerstsfeer te vinden op de beurs. Vorig jaar hadden ze de binnenkomsthal nog helemaal versiert met leuke huisjes en kerstbomen en zelfs een schaatsbaan. Het enige Kerstachtige wat ik dit jaar heb gezien is de Kerstman die rondliep te zwaaien met zijn bel.

Niet te min was het toch een vermakelijke conventie en ik heb er zeker geen spijt van dat ik 2 dagen ben gegaan. Ik heb zaterdag namelijk de hele game hal over het hoofd gezien en een paar andere hoeken van de beursvloer ook. IRL is de weg toch moeilijker te vinden dan op een plattegrond.

~ Melissa van Laar