MyCreed World

Menu
  • Assassin’s Creed
    • Close
  • All Blogs
    • Close
  • MyCreed World and Network
    • Close

Combat of Origins

Het ging altijd wel lekker soepel, het vechten in Assassins Creed. Al sinds deel 1 kon je vanuit verdedigende positie met een counter elke vijand te baas zijn. Block – Counter – Block – Counter, enzovoort. Ik kan alvast verklappen dat het nu in Origins totaal niet meer het geval is. Maar dat is niet het enige wat nieuw is aan de combat van Origins, er zijn een hoop nieuwe en interessante manieren om de meesterassassin te worden. Laat ik jullie meenemen…

Zoals ik net al kort aankondig is het vechten anders in Origins, dat merk je al snel, aangezien je in je eerste missie al even kort moet vechten. Dat legt de “tutorial” je dan ook uit. Je kan locken, dodgen, hard and fast hits uitvoeren of wegrennen! Nou dat locken is dus nieuw voor Assassin’s Creed, bekent natuurlijk van andere games. Voorheen ontstond er een halve table-top view voor het overzicht, nu is het meer een 1 op 1 geval en zie je ook niet echt wat er achter je gebeurd, wat een meer real-kind-of feel geeft. Ik kan je dan ook waarschuwen dat gevechten met meer vijanden dan ook niet te doen is, vooral op hardere niveaus is dat niet uit te houden. Daarnaast, het oude blocken, “it ain’t gonna do it”. We waren al gewend dat er zware vijanden waren die door je block heen konden slaan, nu zijn die er sowieso al meer, maar kan je ook in je rug geslagen worden. Oke, dit “ancient Eqypt” vraagt ook voor wat snellere vechtstijl, maar het niveau van vechten is simpelweg moeilijker. Je hoofdpunt van verdediging is dan toch dodging, zorg dat je uit de lijn van gevecht komt en vanuit een dode hoek aanvalt. Dan is er ook je voorbereiding, wees nu echt een Assassin. Als je gezien wordt heb je binnen no-time een heel leger op je nek. En als je pech hebt komt er ook nog reinforcement bij. Dan zijn er ook kapiteinen en commandanten, deze gasten maken snel een einde van je, als je niet op het juiste level met. Dus plan van te voren en doe het meeste als een Assassin, en wees redelijk je bent immers de oprichter van de Creed.

Het vechten moet je onder de knie krijgen, daar kunnen we lang over door gaan, maar vind dat zelf uit en maak het jezelf eigen. Laten we dan nu even kijken naar het Arsenaal. We konden altijd wel al nieuwe wapens kopen in bij een smit, maar er was altijd uiteindelijk “het beste wapen”. In Origins kan je zelf je keuze maken hoe je wilt spelen qua combat: Meer met bogen? Meer met heavy weapons of messen, zwaarden, of een speer. Kies maar! En dan nog meer: Je kan je oude wapens gewoon bewaren en upgraden gelijk naar jouw huidig level. Ben jij level 35 en heb je nog een goed zwaard van level 20, ga dan naar een smid en kies upgraden en kijk welk kwaliteitsniveau dit zwaard kan behalen en of het waard is om wat drachmen er tegen aan te gooien. En zo kan je een goed arsenaal behouden. Ook kan je slechte wapens uit elkaar trekken om grondstoffen te krijgen voor het upgraden van je pantser. De wapens hebben ook niveaus in “rarity”. Dit komt voor in al de meeste games en Assassin’s Creed volgt nu ook. Er is blauw, paars en geel. Blauw is uncommon, paars is rare en geel legendarisch. Op de details zal je ook zien dat andere kleuren meer specificaties toevoegt aan het wapen. Een paars wapen heeft bijvoorbeeld beter statistieken in “Critical hit”, maar gele wapens hebben er altijd ook nog een bonus bij, variërend van vergiftiging tot vuur of genezend op critical hit. Goed kijken dus wat voor jou beter van toepassing is. Een tip voor je: Gebruik blauwe voor “dismantling” en kies van elk soort wapen een legendarische, bewaar deze op laag level en ga ze pas upgraden op hoog niveau, zo bespaar je drachmen.

Ook niveau in Origins is de “rpg”stijl skillsystem. Is heel simpel als de meeste rpg’s, je ontvangt een skillpoint en deze kan je uitgeven in het menu. Wel ben je dan ook eigenlijk bij niks in het begin, je hebt ook nog niet je hiddenblade, maar dat kende we al vanaf deel 2. Maar de meeste vaardigheden die andere personages al hadden of snel kregen, krijg je nu pas door een skill ervoor te kopen. Kijk dus een beetje vooruit en plan eventueel al welke skills je later zo snel mogelijk wilt krijgen, ik ging zelf meer voor de melee, maar de boogskills zijn ook zeer nuttig.

Dit is mijn samenvattende beschrijving van hoe de combat drastisch is geëvolueerd in Assassin’s Creed, het beste is het zelf mee te maken. Maak je maar gereed om heel vaak te worden “desynchronised”. Succes!

Boudewijn Jansen

Eindredacteur MyCreed