MyCreed World

Menu
  • Assassin’s Creed
    • Close
  • All Blogs
    • Close
  • MyCreed World and Network
    • Close

Blog: Nog even over Dead Kings met Michael, part V

Dead Kings wat gratis werd voor iedereen omdat Ubisoft deze DLC als cadeau gaf ter compensatie voor Unity. Een mooi gebaar, maar was deze DLC ook echt de moeite waard? Want eerlijk is eerlijk dit was bedoeld als betaalde DLC en was onderdeel van de season pass.

Wat meteen opvalt aan deze DLC is dat de sfeer en de ondertoon spookachtig aanvoelt. Vergelijk het een beetje met de sfeer uit Revelations, en dan vooral het laatste deel uit deze game. Arno verlaat Parijs en komt zo aan in Saint-Denis, waarbij je nieuwe kleding krijgt maar ook een nieuw wapen. De zogenoemde Guillotine Gun wat het voordeel is van deze DLC maar tevens ook het nadeel is van deze DLC. Want door dit wapen veranderd de gameplay direct! Het is richten en BAM je schiet vijf vijanden in één klap dood. Dit wapen is zo overpowered dat het totaal niet erbij past. Vergeet stealth, vergeet rustig afwachten nee je rent naar binnen en BAM!!!

blog-michael-dead-kings-1

Gameplay

Zoals ik al aangaf is de gameplay geheel anders opgezet. Door de wapens die veel harder, meer kracht en veel meer schade toebrengt. Belangrijkste wapen is voor deze DLC Guillotine Gun. In mijn ogen een veel te zwaar wapen en ook totaal niet passend in Assassin’s Creed. De wapens die ik altijd gebruik is natuurlijk het zwaard, hidden-blades,hand pistool en de “kruisbogen”. Stel dat je speelt met de wapens die je krijgt in deze DLC dan veranderd de gameplay volledig. Het sluipen is dan volledig overbodig geworden. Met de Guillotine Gun schiet je een soort van granaten die minimaal vijf vijanden in één klap ombrengen. Aangezien je veel ondergronds bezig bent dan heb je de vijanden zo uitgeschakeld.

En zo hoor je een Assassin’s Creed game niet te spelen! Dus meteen dat ding weg en weer terug schakelen naar mijn oude vertrouwde wapen-set. En dan komt deze DLC goed tot zijn recht. Het sluipen in de donkere ondergrondse tunnels voelt nu perfect aan. Voelt een beetje ongemakkelijk soms voor een game als deze maar het is DE afwisseling die ik eigenlijk eerder zocht.

blog-michael-dead-kings-2

Oud en vertrouwd?!

Wat misten we in het hoofdverhaal? Precies de Apple of Eden. Werd niks over vermeld, we zagen het niet eens en het ging er niet eens over. In deze DLC is het helemaal terug. Dead Kings draait helemaal om de Apple of Eden. Maar het verhaal werd nogal warrig verteld en kwam matig uit de verf. Je ontmoet een jongetje en die helpt Arno verder in de game. ECHT een jochie van 15 jaar oud? Waarom geen iconisch figuur, waarom deze keuze … Ook komt Elise even kort erin voor die Arno niet herkend en daarna hoor je er niks meer over. Je ploetert door de map heen, je rent van A naar B en je moet elke keer weer terug naar de ondergrondse tunnels.

Uiteindelijk moet je hier een reeks van puzzels oplossen die vrij eenvoudig zijn. De vijanden in de tunnels zijn nieuw. Deze vijanden zijn zeer zwak maar komen in grote getallen op je af. Maar wanneer je de leider dood rent iedereen weg. Dus even de leider spotten omleggen en je kan alles rustig verkennen. Door de puzzels op te lossen kom je steeds verder en dieper en kom je uiteindelijk bij de Apple of Eden.

The End …

blog-michael-dead-kings-3

Is deze DLC dan echt zo mager, zo simpel en zo kortzichtig ja en nee. Er zijn weer wat kleine zijmissies, maar verhaaltechnisch gezien is alles vrij simpel en eenvoudig. Er is niet echt goed over nagedacht, en gaat niet zo diep als dat je hoopt dat het gaat. En dit is wederom een zeer gemiste kans. Ubisoft heeft haar best gedaan om Unity zo mooi mogelijk te maken, zo groot mogelijk met een nieuwe engine die alles mogelijk maakt.

Assassin’s Creed Unity en Dead Kings is een goede basis voor wat komen gaat. Ze hebben nu de mogelijkheden die nodig zijn om een fantastische Assassin’s Creed game neer te zetten. Nu moeten ze het wiel opnieuw gaan uitvinden en een steengoed verhaal te vertellen. Goede zij-missies met een rode draad / verhaal. Een DLC die echt een toevoeging biedt aan de game zelf. Dead Kings zijn de onderdelen die gewoon in het hoofdverhaal had moeten zitten bijv. Alsof ze het vergeten waren en dachten we maken dit als een losse DLC.

Al met al heb ik mij toch echt wel vermaakt met zowel de game als de DLC. De teller tikt bij mij bijna de honderd uur aan en dat zeker voor mij de meeste uren die ik in een Assassin’s Creed game heb gestopt. Maar ik hoop echt dat ze veel meer uit Victory gaan halen dan wat ze tot nu toe met Unity hebben gedaan. Een goed verhaal wat trouw is aan het verleden, zij-missies die ook echt interessant zijn, een DLC, een open-wereld wat in delen is opgedeeld, wat een verrijking is en dan zitten we goed.

Ik weet 100% zeker dat Ubisoft een betere Assassin’s Creed game kan afleveren dus laten we hopen dat ze dit ook weer gaan doen. Dit was tot zo ver mijn Assassin’s Creed Unity ervaring(en). Ik hoop dat jullie hiervan hebben genoten, de info hebben die jullie hadden verwacht. En als jullie vragen hebben stel ze gerust. Wil je alles terug lezen klik dan op deze link.

Founder and CEO of MyCreed Network/World, huge Assassin`s Creed fan and collector. Love writing blogs & articles (Dutch & English). Always long pages of text and always sharp as a eagle 😉
– Xbox One gamer | Assassin’s Creed | Abstergo | Netflix