MyCreed World

Menu
  • Assassin’s Creed
    • Close
  • All Blogs
    • Close
  • MyCreed World and Network
    • Close

Blog: Mijn visie op de toekomst van Assassin’s Creed (game)

In 2006 op de E3 kondigde Jade Raymond van Ubisoft Assassin’s Creed groot aan. Grote ambities, een grote open spel wereld, een uniek verhaal en een unieke kijk op de historie. In 2007 kwam het eerste deel uit gevolgd door vele vervolgen. Maar nu anno 2016 wat gaat de toekomst ons brengen? Met niet meer elk jaar een nieuw deel.

E3 demo met Jade Raymond

Assassin’s Creed is inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste spelers uit de game industrie. Elk deel wordt zeer goed verkocht tot letterlijk in de miljoenen. Er wordt steeds meer in deze franchise gestoken om nog maar over de marketing te zwijgen. Prince of Persia waar deze reeks toch in het begin op gebaseerd was heeft in feite het stokje overgedragen. De gameplay van de eerste bèta werd ook in feite gedraaid op de engine van Prince of Persia. Nu is het de vraag hoe gaat deze serie zich verder ontwikkelen? Uiteraard kan ik alleen maar speculeren, maar als ik de lijn volg en jullie ook kunnen we redelijk speculeren hierover. Inmiddels weten we ook dat Assassin’s Creed niet meer elk jaar uitkomt, wat betekend dat er nu nog meer ontwikkeltijd is wat de game zeker goed zou moeten doen. Maar deels los hiervan, hoe zie ik de toekomst van deze serie, en ook wat ik hoop 🙂

Historie

Waar Assassin’s Creed bekend om staat is natuurlijk hun manier van het vertellen van de historie. Er worden belangrijke historische gebeurtenissen gebruik om het verhaal te vertellen. En ook de daarbij behorende karakters die in dat tijdperk hebben geleefd. Denk aan Leonardo da Vinci, de wereldberoemde uitvinder die voor Ezio allerlei dingen heeft ontworpen en gemaakt. Of denk aan George Washington, generaal, opperbevelhebber van de koloniën in de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog en de eerste president van de Verenigde Staten van 1789 tot 179 die samenwerkte met Connor.

blog-michael-animus-2

Wij als Assassin’s Creed spelers hebben met al deze personages fantastische verhalen, en avonturen beleefd. Ook hebben we de luxe gehad om zowel als assassin te spelen maar ook als templar. Met zelfs een aantal delen nog op de DS en nu ook een aantal op de tablets. Er is zoveel te vertellen over deze serie dat we echt nog heel veel stof hebben om over te praten en schrijven.

Het verleden

Assassin’s Creed bestaat uit drie zeer belangrijke onderdelen, wanneer één van deze onderdelen ontbreekt dan is er geen Assassin’s Creed. De Animus verbind het heden met het verleden. Maar het echte verhaal, het echte avontuur beleef je in het verleden. Door middel van de Animus krijgen we toegang tot het geheugen van een voorvader. Abstergo wilt ook in het heden de Apple of Eden in hun handen krijgen. Dit kunnen ze alleen achterhalen om te leren en weten wat er in het verleden is gebeurt en met wie. Desmond die wordt ontvoerd door de templars uit het verleden maakt op deze manier kennis van het heden. Zo leert hij Altaïr en Ezio kennen, waardoor hij en ook dus jij hun geschiedenis mee krijgt.

Het eerste deel had een gigantisch grote spelwereld met een aantal steden en daartussen een groot deel waar je veel kon beleven en ontdekken. Deze afstanden moest je ook echt te paard afleggen.Black Flag had weer een gigantische grote spelwereld waarbij de zee een grote rol speelde. Met daarin een aantal eilanden die je volledig kon ontdekken en missies kon spelen. Unity had een zeer grote en gedetailleerde spelwereld maar alles speelde zich af in Parijs. Hier miste je al het reizen naar andere steden of een mooi tussenstuk zoals in het eerste deel en ook het derde deel waar we de Frontier hadden.

Unity zorgde voor de evolutie qua spelwereld, opeens hadden we niet meer meerdere steden, of meerdere locaties waar we tussen konden reizen. We hadden nu één grote stad verdeeld in verschillende districten waarbij je verschillende mensen tegen kwam denk aan arm of rijk. Maar de sfeer van de stad was zo goed als overal hetzelfde. Wat logisch is natuurlijk maar wat voor mij al snel eentonig werd. De spelwereld was uiteraard nog meer in detail en zag er prachtig uit maar het gevoel wanneer je de stad uit wandelt om zo naar een nieuwe stad te gaan zoals dit in de eerdere delen wel het geval was dit was volledig weg. Dit was helaas ook het geval bij Syndicate, wederom een mooie grote stad maar weer het gemis van het reizen.

Nu Assassin’s Creed niet meer elk jaar gaat komen hoop ik dat we weer terug gaan naar hoe het was. Met een aantal steden, een mooi gebied daartussen zodat we weer de afwisseling krijgen zoals we dit gewend waren. The Witcher 3 heeft hiervoor wel de standaard gezet, één grote wereld, meerdere continenten en elk continent voelde en zag er totaal anders uit. Nu hoeft Assassin’s Creed niet zo groot te zijn maar zoals dit was in deel 1 en zoals in deel 3 is dit wel een must! Met hopelijk weer een mooi verhaal en eens in Egypte als land dat zou geweldig zijn waarbij de farao’s heersten, en dan heerlijk door de steden reizen of juist een lange oversteek door de woestijnen!

assassins-creed-02b

Het heden

Een ander belangrijk onderdeel was het hedendaagse verhaal waarin Desmond Miles centraal stond. En ik zeg was, want dit onderdeel is in Unity volledig eruit geschreven. Het heden met Desmond Miles had altijd wel een interessante insteek. En ook een geheel eigen verhaal. Maar naarmate de delen voorbij vlogen vervloog dit onderdeel ook letterlijk. Het verhaal werd ook steeds minder en minder. Wel was The Animus stoel nog vol aanwezig!

In het ”vierde” deel, Assassin’s Creed IV Black Flag was Demond volledig vervangen door iemand die jij speelt maar niet eens een naam heeft. Kortom het heden had geen toevoeging meer, je werkte voor Abstergo en moest doen wat opgedragen werd. Geen verhaal niks doen wat je werd opgedragen met aan het eind een kleine twist. De Animus stoel was vervangen voor een PC met een toffe 3D-achtige bril.

Bij Unity was het feest compleet, de game werd opgestart en je kreeg een video te zien. Een Abstergo medewerker sprak jou toe legde wat uit en de game begon. Het idee hiervan is dat jij als gamer thuis zit en dat jij werkt voor Abstergo. Jou console is dan de nieuwe Animus met vernieuwde software. Het idee is natuurlijk wel gaaf, maar het is vrij matig uitgewerkt. Je wordt als gamer / persoon er niet echt bij betrokken. Ze hadden allerlei manieren kunnen bedenken. Dat je een fysieke Abstergo boek erbij kreeg, waarin puzzels staan deze oplossen en in-game invoeren ik noem maar iets.

Nu had ik de hoop destijds dat Ubisoft wel inzag dat we echt op een verhaal als Desmond zitten te wachten, maar bij Syndicate was niks minder waar. We kregen dit keer wel iets te zien uit / van het heden maar dit was d.m.v. wat mooie cut-scenes en daar bleef het helaas bij. Weer heb ik hoop dat het nieuwe deel wat we in 2017 gaan zien en spelen er wel een soort van Desmond achtige verhaal in verwerkt zit. Het is immers de personage uit het heden die via de Animus terug gaat om zo alles te herbeleven, dit is waar Assassin’s Creed om draait en bekend is om geworden. Of ze moeten mij als speler d.m.v. een app of wat dan ook waar ik een profiel kan aanmaken en zo in de game wordt benoemd of … mogelijkheden genoeg!!

blog-michael-animus-3

De Animus

Zonder de Animus technologie geen Assassin’s Creed. De hard- en software zorgen er immers voor dat het heden aan het verleden is gekoppeld. Via de Animus in welk deel dan ook is en blijft een belangrijk en terugkerend onderdeel. Wel is het zo dat de Animus steeds geavanceerder wordt en ook steeds eenvoudiger.

blog-michael-animus-1

Hoewel de Animus altijd nodig is, wilt het niet zeggen dat deze ook terug is te zien in de game zelf. Unity en Syndicate waren volledig speelbaar zonder de in-game Animus. Je console / pc was immers de Animus. De software was in de game verwerkt en de hardware was fysiek bij jou thuis aanwezig.

Iets waar ze veel meer mee hadden kunnen doen, maar toch er telkens voor kiezen om het steeds meer weg te werken uit de game. En dit is zonde want de Animus is het stukje technologie die alles mogelijk maakt. Zonder de Animus geen Assassin’s Creed. Dit deel zouden ze op zoveel verschillende goede manieren kunnen uitwerken, alleen wordt er niks mee gedaan wat heel erg jammer en zonde is!


De toekomst van Assassin’s Creed

Zoals gezegd het blijft speculeren maar als we de rode draad volgen. Na vele delen, vele jaren Assassin’s Creed games gespeeld te hebben zien we wel degelijk welke kant we aan het op gaan zijn. Nu Ubisoft de rem er flink op heeft gezet door het nu niet meer elk jaar uit te brengen maar één keer in de twee jaar lijken ze eindelijk in te zien dat het anders moet op alle fronten. Unity en Syndicate die beide niet hebben gedaan wat ze moesten doen, hebben ze nu geen keus meer.

Het verleden blijft aanwezig maar begint minder en korter te worden. Unity was een soort van Hollywood productie was vol spektakel zat. Terwijl het eerste deel zich richtte tot de kern van het verhaal en de geheime oorlog die woed onder de Brotherhood en de Templar Order. Unity luid een nieuw tijdperk in. Wat de voorgaande assassins hebben gedaan wat ze hebben opgebouwd, de manier van hoe hun te werk gaan dat is nauwelijks van toepassing. Jij als speler, jij bepaald hoe je de doelwitten uitschakelt. De vrijheid die we krijgen is wel mooier en beter, want ik bepaal hoe mijn assassin te werk gaat. Als een ware assassin, of met brute kracht, dit is nu volledig aan ons.

Bij Syndicate zien we al een stap richting de toekomst. Want hoe ziet een Assassin eruit als hij geen hoodie kan dragen? Of wanneer hij zijn zwaard niet meer kan en mag gebruiken om dat het gewoonweg niet meer kan of wordt toegelaten. In Syndicate zien we hier al de antwoorden op. Jacob draagt hierbij een bolhoed die hij pas afzet wanneer hij echt moet gaan sluipen of even onherkenbaar moet zijn. Ook is het dragen van zwaarden in deze tijd zwaar verboden en ook niet meer van die tijd. In plaats daarvan heeft hij andere wapens die een zelfde soort effect hebben maar volledig bij deze tijd past. Wat mij betreft een prima oplossing, al blijf ik het wel toffer vinden om de hele tijd als een Assassin rond te lopen zoals dit bedoeld is met hoodie en zwaard, maar goed dit past en kan niet overal. Echter moeten ze niet teveel willen veranderen en zo langzaam de smoel van Assassin’s Creed te willen wegvegen!


Het heden is zo goed als verdwenen. Sinds Black Flag is er geen personage die het heden vertegenwoordigd zoals Desmond dit destijds wel deed. Uiteraard is er ruimte genoeg om hier iets mee te doen maar dan moet Ubisoft het aandurven en doen. Bedenk randapparatuur naast je console waar je iets mee kan of moet doen. Of dat je de companion app moet gebruiken waarin je een eigen soort van profiel maakt wat dan de personage van het heden vertegenwoordigd. Ubisoft heeft aangegeven dat ze wel toch weer iets met het heden gaan doen. Nu is het de vraag gaan ze toch weer een nieuwe Subject / Desmond personage creëren. Of gaan we meer de kant op dat de companion app een grotere rol gaat spelen. Wij als fans willen natuurlijk weer een Desmond-achtig verhaal, waarbij we ook in het heden een avontuur kunnen beleven. Dit maakt Assassin’s Creed weer zoals het was.


De Animus het belangrijkste onderdeel uit de game. Want zonder de Animus konden we niet terug reizen in de tijd en het verhaal herbeleven van Altaïr, Ezio, Connor, Edward, Adéwalé, Aveline en Shay. De Animus heeft de afgelopen jaren veel transformaties gehad en is nu vrijwel uit de game weggeschreven. Deze moet en hoort terug, of dit nu in-game is of dat dit vertaald wordt naar hoe ze dit nu hebben gedaan “je console is de Animus” maar ook dit kan en moet beter kunnen in alle opzichten! Ubisoft komt er te makkelijk mee weg door hoe ze dit deel hebben aangepakt bij Unity en Syndicate.


Assassin’s Creed begon met drie zeer belangrijke elementen die de afgelopen jaren steeds meer naar de achtergrond werden gedrukt. Het verleden staat nog steeds centraal terwijl het heden en de Animus zo goed als weg zijn. Waar het begon, een game die specifiek bedoeld was voor een klein groepje hardcore fans is uitgegroeid tot een game voor iedereen. Bij Unity hoefde je vrijwel niks te weten van wie Altaïr was al werd er in-game één keer aan gerefereerd.

Uit deze korte conversatie kunnen we uitmaken dat het verleden niet meer relevant is. Arno geeft aan dat hij het op zijn manier gaat doen, jou manier. Want dat is wat Unity en ook Syndicate is, hoe het doelwit wordt uitgeschakeld wordt, hoe je er komt dat is nu volledig aan jou. Zolang het doelwit maar uitgeschakeld wordt. Laten we hopen dat Ubisoft heeft geluisterd naar de fans en dat ze ons weer een wereld geven die Assassin’s Creed waardig is op alle vlakken goed tot perfect is uitgewerkt. En dit kunnen ze want dit hebben ze al bewezen, terug naar de basis, met de technieken van nu kan je een waanzinnige Assassin’s Creed neer zetten.

Dit is mijn kijk op hoe Assassin’s Creed zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld en hoe ik het graag zou willen zien op alle fronten.
Deel zeker jou mening, want niks is leuker dan het met meerdere over al deze onderwerpen te hebben 🙂

Founder and CEO of MyCreed Network/World, huge Assassin`s Creed fan and collector. Love writing blogs & articles (Dutch & English). Always long pages of text and always sharp as a eagle 😉
– Xbox One gamer | Assassin’s Creed | Abstergo | Netflix