MyCreed World

Menu
  • Assassin’s Creed
    • Close
  • All Blogs
    • Close
  • MyCreed World and Network
    • Close

Assassin’s Creed Origins, het is bijna zover!

10 Jaar later, gaan we het ontstaan van de Brotherhood zien. We gaan kennis maken met de eerste Assassin, Bayek. En we gaan ook nog eens terug naar het oude Egypte! Wacht, wat staat ons te gebeuren? Assassin’s Creed (2007) was toch het origineel en het begin? Gaat Ubisoft de serie een andere kant opduwen? Gaan we een andere weg bewandelen? Of…

Toen de mededeling kwam dat de serie een break kreeg van een jaar misschien zelfs 2 dacht ik eerst NO! Nadat ik dit even had laten bezinken dacht ik, dit kan wel eens erg goed uitpakken voor de serie en het verhaal en alles eromheen. Elk jaar een nieuw deel betekende dat elk deel een eigen studio toegewezen kreeg (en soms meerdere) en werkte hier vervolgens 4 jaar aan. Hierdoor konden ze gewoonweg niet snel genoeg ingrijpen om de serie interessant te houden. Nadat Revelations eindigde, hadden ze de serie al een break moeten geven. Het eerste deel t/m Revelations had een goed begin en een fantastisch slot stuk. Vervolgens kregen we losse delen die soms wel en soms totaal geen raakvlakken hadden.

Unity was in mijn ogen al ‘de’ reboot van de serie maar je merkte dat dit deel echt te snel met teveel toeters en bellen werd gelanceerd. Met een slechte launch vol bugs, Xbox’en die vast sloegen, etc. Ubisoft had teveel hooi op de vork genomen. Dit zorgde voor veel terechte kritiek en dit zorgde uiteraard voor veel schade aan de serie. Vervolgens kwam Syndicate die technisch gezien goed in elkaar stak maar weinig tot niks met The Brotherhood en of The Order had te maken. Sterker nog, als we dit deel zouden weg denken dan mis je weinig tot niks. Het voegt weinig tot niks toe aan het verhaal of voortzetting van het geheel.

Maar Ubisoft luisterde! Ze namen een break, en ze grepen de adelaar bij z’n strot! En zie hier het resultaat: Assassin’s Creed Origins. We gaan nu echt terug naar het begin, we gaan zien en ontdekken waarom de Assassins er zijn en waarom ze de Brotherhood hebben opgericht of waarom ze zich kleden zoals we gewend zijn. Ondanks dat de wereld altijd aanvoelde als een grote zandbak was dit niet echt een zandbak. De spelwereld om ons heen was een decor, een erg mooi decor maar meer ook niet. In Origins is iedereen constant in beweging en doen ze hun ding en leven hun leven. Zo kunnen we een doelwit achtervolgen tot hij naar huis gaat, naar de lokale markt of .. en vervolgens kunnen we deze uitschakelen.

Er zijn honderden zij-missies naast het verhaal, met daarnaast weer de puzzels die we gewend zijn. Het is meer de structuur van een Witcher III of een Skyrim, waarbij het verhaal van groot belang is maar met zij-missies die ook daadwerkelijk een doel hebben. De wereld leeft, en voelt enorm divers aan. De laatste twee werelden uit Unity en Syndicate waren aardig groot, maar doordat het 1 stad was voelde het de hele tijd hetzelfde aan. Uiteraard logisch want Ubisoft koos ervoor om 1 grote stad volledig op de kaart te zetten. In Origins krijgen we een deel van Egypte, echter de gehele map is voor zover ik weet wel of nog niet helemaal getoond. Van wat we hebben gezien weet ik niet zeker of er meer gaat komen. Ondanks dat alles in Egypte afspeelt en dat het lijkt op een grote provincie, of deel, ziet de spelwereld er erg divers uit. Het ene moment loop je in een mooi dorpje, dan ga je de natuur in, vervolgens zwem je een stuk en kan je zelfs een flinke duik nemen.

Alles lijkt erop dat ze qua spelwereld en mogelijkheden van elk deel uit de serie een stuk hebben gehaald en dit tot in perfectie hebben uitgewerkt. Er zijn zoveel dingen op de schop genomen dat het bijna onbegonnen werk is om alles op te noemen. Maar voor mij is het belangrijkste dat de spelwereld divers aanvoelt. Iets waar ik mij wat zorgen om maak is “het heden” en met name het verhaal, de opzet en dergelijken. We hebben wel concept art gezien van een Abstergo medewerker, maar of deze ook in Origins zit is nog onbekend. Ook wordt er niks over verteld of zelfs geteased, we zullen het zien wanneer het komt! Maar om in het oude Egypte te komen hebben we Abstergo nodig! Hebben we een bloedverwant nodig om ook daadwerkelijk alles opnieuw te herbeleven. En waar zijn de Templars? The Order? Ook zij worden niet genoemd of zelfs getoond.

Ik hoop oprecht dat “het heden”, “verleden” en ook “de toekomst” er goed in is verwerkt en goed in evenwicht staat. Dat ook “het heden” deel aangepakt is, dat is prima, maar het mag echt niet zo zijn dat het er niet meer inzit. Ik ben niet Bayek als speler, ik ben een persoon in het heden, een bloedverwant, van Bayek en ik herbeleeft zijn verleden. En niet van: ik start het spel op en hier is Bayek en that’s it!

Wat ik voornamelijk hoop is dat Origins een nieuw pad gaat bewandelen en dat we dit pad blijven volgen. Dat de spelwereld net als in dit deel immens wordt, dat er veel te doen is op alle fronten. We gaan het zien!

Ik zit er klaar voor en zal jullie zeker op de hoogte houden van mijn vorderingen. Ook zal ik gameplay uploaden, en hopelijk ook even via Twitch live te volgen zijn.

De release staat voor de deur, het is bijna zover en ik hoop dat dit Assassin’s Creed weer op de kaart gaat zetten!
Deel jullie mening(en)/reacties met ons hier op de site of uiteraard op Facebook!

Founder and CEO of MyCreed Network/World, huge Assassin`s Creed fan and collector. Love writing blogs & articles (Dutch & English). Always long pages of text and always sharp as a eagle 😉
– Xbox One gamer | Assassin’s Creed | Abstergo | Netflix